dimarts, 2 de març del 2010

Com pot ser un primer dia de curs?

Emocions, nervis, crits i plors, llibres i materials nous, espais on fixar l'atenció, retrobaments amb els companys, conèixer noves persones amb les que viuràs els pròxims nou mesos...

Cal que comencem a pensar com és un primer dia de curs per saber guiar les situacions que s'hi donen, tant des del punt de vista d'alumnes com des de la perspectiva de mestres. És per aquest motiu que la sessió d'avui a la universitat l'hem dedicada a planificar en parelles com organitzaríem un primer dia de curs.

Jo i la María hem imaginat la situació d'un primer dia d'un grup de P-5, on les emocions de venir de vacances i començar el dia a dia a l'escola són a flor de pell. Les dues em decidit que com a mestres, fixaríem el primer dia en presentar-nos als nens i nenes si encara no ens coneixen, a més de recordar-lis els espais de l'escola (i com anar-hi des de la nova aula) i horaris. També prestaríem atenció a que els petits s'expressessin, de forma que parlin de les vacances d'estiu, i entre tots, coneguéssim als nouvinguts de la classe. Potser entre aquest primer dia i la setmana inicial, ja podríem començar a pensar entre tots el nom que posariem a la classe.

Després d'una estona de reflexió per parelles, hem pogut comentar entre tot el grup classe les planificacions i aspectes en què cada parella s'havia centrat.
Els diferents comentaris han derivat qüestions a les que hem dedicat una estona per comentar, per exemple, ha sorgit la idea de per què a Educació Infantil és comú posar noms d'animals a les classes. Ben bé no hem arribat a una conclusió, però creiem que pot ser degut a què és un tema d'interès i curiositat pels nens i nenes i que, a partir d'aquest se'n pot extreure un projecte i associar amb la realitat.
Però en el punt en què totes sí hem estat d'acord, ha estat en què donar un nom especific al grup (decidit entre tots) fa que els infants adquireixin un sentiment de pertinença a la classe. D'aquí ve la importància de que a E.I. sempre es busqui un nom per la classe.

També ens hem aturat a reflexionar una bona estona sobre un primer dia de P-3, on les emocions i noves situacions s'accentuen. La qüestió més comentada ha estat l'actuació dels pares i mares en els primers dies d'escola i fins quin moment deuen acompanyar als petits. És important la involucració de les famílies, tot i que cal que poc a poc vagin ajudant als nens a sentir-se del tot còmodes a l'escola, sabent que només hi seran unes hores i després es retrobaran amb els pares.

L'organització d'un primer dia escolar dóna molt per parlar! Així que seguirem reflexionant-hi ...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada